“Elk gesprek naar verbinding met elkaar begint met een goede kop koffie”
Als je denkt aan de spoorbranche aan wie denk je dan het eerst? Ik denk dan aan Rachelle van Daalen-Pluijmen van ProRail! Ze is maar liefst 21 jaar werkzaam in de spoorbranche, van huis uit onderwijskundige en heeft een hart en oog voor mensen die te maken hebben met (onbewuste) uitsluiting.
Rachelle, wat mooi dat je zo lang al in de spoorbranche werkt, waar kwam jouw reis naar D&I Programmamanager langs?
“Ik werk dus al 21 jaar in de spoorbranche, gestart bij de NS en doorgestroomd naar ProRail. Oorspronkelijk hield ik me bezig met het leren van volwassenen in de context van werk. Eigenlijk alles wat nodig is voor persoonlijke ontwikkeling daar heb ik me mee bezig gehouden; denk aan leren, coaching, workshops. En het haakje met D&I zit in de verantwoordelijkheid die ik had voor verschillende onboardingprogramma’s mijn rol waar ik me bezig hield met het onboarden van collega’s. Als collega’s nieuw bij de organisatie in dienst komen, invoegen in een nieuw team , zie je de mechanismen van in-en uitsluiting in werking treden. Sommige mensen aarden, sommige mensen doen dat minder makkelijk of soms helemaal niet. Ik zie dat en heb hart voor de mensen die al dan niet onbewust buitengesloten worden. Toen we een nieuwe directeur HR kregen in onze organisatie en hij een D&I Programma wilde starten heb ik mijn hand opgestoken, hier wilde ik een bijdrage aan leveren.”
En nu ben je 4 jaar bezig waar jullie vast mooie inzichten in hebben opgedaan maar wat vast ook niet altijd makkelijk is geweest. Hoe neem je anderen mee en hoe houd je vol?
“Met stip op 1 is dat de verleidingsstrategie, ik wil mensen mee laten doen en spreek van hart naar hart. Goede koffie is zeker een must hierbij, de start van een open(hartig) gesprek. En ik werk met het framework van AIDA (afkomstig uit de marketing). De A staat voor van aandacht, denk aan schrijven of een webinar organiseren, vervolgens krijg je dan de I van interesse. Dat zijn de mensen die ik dan aantrek, we wekken interesse op. Vervolgens kom je van de groep bij het individu en de D van drijfveren van een persoon die het verschil wil maken. En dan de A van actie, gaan doen! We hebben nu in bijna 4 jaar een structuur opgezet, de motor draait. We hebben een man-vrouw verhouding in de top waar we trots op zijnje u tegen zegt, nu verleggen we onze aandacht naar zoeken we naar versterking in culturele diversiteit. Het programma opbouwen heeft veel energie gekost en dat merk ik, maar er staat tegenover dat ik vele collega’s heb mogen ontmoeten inmiddels en met hen op pad ben gegaan. Je blijft continue mensen verleiden, persoonlijk ontmoeten en vanuit die persoonlijke ontwikkeling meenemen. D&I werk is heel persoonlijk, maakt soms verdrietig en kwetsbaar en de impact van de media is merkbaar. Ik krijg dat weer terug ook en dat is zeker niet altijd makkelijk. Het werk is soms solistisch en ik moet goed letten op mijn energie. Voor energie heb je een netwerk nodig, zodat je het samen kan doen.”
Welke tip wil je geven aan organisaties die nog een invulling zoeken voor Diversity Day op 4 oktober?
“Denk klein en creëer momentum. Ga in gesprek met elkaar en wees niet bang om verschillen tussen mensen te bespreken. Daarmee sla je de brug waarmee je dichter tot elkaar kan komen en daarmee werk je aan inclusie. Hoe beter je iemand kent, hoe minder vooroordelen de kans krijgen, dus grijp deze kans van Diversity Day aan om die brug te slaan!”
Wat een rijkheid aan inzichten heb je opgedaan en ook zelf ontwikkeld! Hartelijk dank Rachelle!
Welke inzichten uit dit interview ga jij inzetten in je organisatie? Laat het weten in de comments!